Perheryhmäkotipalvelut, tukiasuntolapalvelut ja tuetut asumispalvelut10.4.2019 | © Talousteema OyKorkein hallinto-oikeus teki 9.4.2019 tiukan äänestyspäätöksen (KHO:2019:45) perheryhmäkotipalveluiden, tukiasuntolapalveluiden ja tuettujen asumispalveluiden arvonlisäverollisuudesta. Tämä toiminta ei ollut verosta vapautettua sosiaalihuoltoa.Yksityinen elinkeinonharjoittaja tuotti kunnille perheryhmäkotipalveluja, tukiasuntolapalveluja ja tuettuja asumispalveluja.
Palvelut annettiin Suomessa oleskeluluvan saaneille ilman huoltajaa saapuneille lapsille ja nuorille, ja niiden antaminen perustui kotoutumisen edistämisestä annettuun lakiin.
Näiden asumisyksiköiden toimintaa valvoivat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset. Kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaan mainittuun toimintaan sovellettiin muun muassa tiloja ja henkilöstöä koskevien vaatimusten osalta myös lastensuojelulakia, ja sosiaalihuollon alueelliset ohjaus-, lupa- ja valvontaviranomaiset aluehallintovirastot valvoivat toimintaa tältä osin.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston lausunnon mukaan alaikäisten oleskeluluvan saaneiden maahanmuuttajien sijoittamiseen liittyvien ryhmäkotien tai muiden asuinyksiköiden perustamisessa ei ollut kysymys yksityisen sosiaalihuollon palvelusta. Pelkästään tähän tarkoitukseen perustettuja ryhmäkoteja ei merkitty yksityisten palvelujen antajien rekisteriin.
Verosta vapautetun sosiaalihuollon ja muiden palvelujen rajanvedon pitämiseksi selkeänä ei ollut syytä poiketa siitä verotus- ja oikeuskäytännössä noudatetusta edellytyksestä, että ollakseen arvonlisäverolain 38 §:ssä tarkoitetulla tavalla sosiaaliviranomaisen valvomaa toimintaa palvelun tuottajan tuli olla merkittynä yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin. Näillä perusteilla tämä asumispalvelutoiminta ei ollut arvonlisäverolain 37 ja 38 §:ssä tarkoitettua verosta vapautettua sosiaalihuoltoa.
Lassi Mäkinen