Hankasalmi, Hämeenlinna, Oulu ja Helsinki17.6.2016 | © Talousteema OyVR päätti nopeuttaa junayhteyksiä. Tämä strateginen linjaratkaisu on yhtä tuhoisa kuin aikanaan Nokian päätös sitoutua maksulliseen Windowsiin ja hylätä ilmainen Android.
Junayhteyksien nopeuttamisen vuoksi moni junavuoro ei enää pysähdy kotikaupungissani Hämeenlinnassa.Kun kuljen koulutusmatkoillani Savon suuntaan, juna pysähtyy Hankasalmella, josta junaan astuu ja siitä poistuu muutama ihminen. Hankasalmen vuoksi matkani viivästyy pari minuuttia samoin kuin helsinkiläisten ja oululaisten junamatkat viivästyvät Hämeenlinnassa pysähtymisen vuoksi.
Hämeenlinna on yksi Suomen suurimmista kaupungeista. Junayhteydet ovat sen kaupunkisuunnittelun painopistealue. Aseman viereen rakennetaan iso asutuskeskus ihmisille, jotka käyttävät päivittäin junia työmatkoillaan.
Hämeenlinnan asemalta lähtee jokaisella junavuorolla sekä pohjoiseen että etelään suuri joukko ihmisiä. Vastaavasti jokaisella junalla tulee massoittain ihmisiä Hämeenlinnaan. Matkustajien purkautuminen junasta ja pakkautuminen junaan vie aikaa. Ehkä juuri tämän odottamisen kuvitellaan harmittavan helsinkiläisiä ja oululaisia matkustajia.
Menetänkö jotakin siksi, että hankasalmelaiset voivat käyttää junaa?
Enemmän kuin matkan nopeutta odotan junilta täsmällisyyttä. Mitä hyödyttää muutaman minuutin nopeutus, kun minun on varattava aikaisempi junavuoro, että varmasti ehdin oikeaan aikaan perille?
Paljon junilla matkustavana kaipaan juniin siisteyttä. Pääteasemilla joukko nuoria ihmisiä juoksee junan läpi keräten roskapussit. Mitään muuta siivousta ei koko päivän aikana tehdä. WC:t ovat likaisia ja kuvottavan hajuisia. Vaunuosastojen lattioilla on likaa ja roskia.
Strategialinjaus on nyt VR:ssä tehty ja aika näyttää, mihin se johtaa. Hyödynsikö VR tuotteensa parhaita ominaisuuksia kilpailussa muiden liikennevälineiden kanssa vai heittäytyikö se sokeana mukaan pikavuorobussien mutapainiin?
Oikea ratkaisu olisi ollut täsmällisyyteen ja siisteyteen panostaminen.
Kun jokin junavuoro myöhästyy jossakin päin Suomea, tämä aiheuttaa sinä päivänä ketjureaktion koko rataverkossa. Näiden myöhästymisen syyt kannattaisi analysoida tarkasti ja etsiä ratkaisuja, joilla ne vältetään jatkossa. Tulevaisuudessa junat kulkisivat aikataulujen mukaisesti.
Junan etuna bussiin verrattuna on väljyys ja liikkumismahdollisuus. Matkat saattavat kestää useita tunteja, jolloin näitä ominaisuuksia arvostetaan. Jos tähän vielä lisätään nykyistä parempi siisteys, matkustajista ei tule pulaa.
Siisteyden parantamiseksi jokaisessa junassa on oltava henkilö, joka pesee vessoja ja pyyhkii käytävien lattioita matkan aikana. Hänen työnsä on tärkeämpää kuin lipuntarkastajan työ. Automaatit voivat myydä lippuja mutta ne eivät kykene siivoamaan vessoja.
VR:n toimitusjohtaja
Mikael Aro päätti yhtiön strategialinjauksen jälkeen jättää uppoavan laivan. Hän ilmoitti siirtyvänsä vuoden lopussa ulkomaisen yhtiön palvelukseen.
Hän toimi samoin kuin
Jorma Ollilla, joka tehtyään Nokiassa useita strategisia virheitä päätti siirtyä Shellin hallituksen puheenjohtajaksi.
Miksi Ollila teki virheitä? Hän tuli ylimieliseksi asiakkaiden tarpeita kohtaan. Applen ja Samsungin johtajat vainusivat ihmisten mielenliikkeet Nokiaa paremmin.
Arokaan ei tunnu tietävän, mitä asiakkaat tarvitsevat. Hän ei ehkä ole matkustanut junilla vaan on katsellut maailmaa edustusautonsa takapenkiltä. Junissa hän olisi tavannut kiinnostavia ihmisiä ja kokenut itse, miltä matkanteko tuntuu.
Hankasalmelaiset olisivat kertoneet Arolle, millaista on elää pienessä keskisuomalaisessa kunnassa. Hämeenlinnalaiset olisivat valottaneet, miksi he haluavat asua Hämeen sydämessä. Oululaiset ja helsinkiläiset olisivat painottaneet junien aikataulussa pysymisen tärkeyttä.
Lassi Mäkinen