”Joskus tulee virheilmoitus, joka sitten häviää itsestään”8.6.2018 | © Talousteema OyDigitalisaation yleistyessä sovellusohjelmien laatutaso heikkenee. Käytän esimerkkinä VR:n lipputilausjärjestelmiä, mutta samanlaisia ongelmia on esimerkiksi OP:n ja Verohallinnon järjestelmissä. Mikrosoftin sovelluksista virheilmoituksia tulee jatkuvasti.Kun aion kirjautua VR:n verkkopalveluun, saan kuvaruutuun pienen ikkunan, jossa pyydetään käyttäjätunnus ja salasana. Kursori ei automaattisesti siirry tunnuskenttään vaan joudun siirtämään sen hiirellä. Kirjoitan tunnuksen ja sen jälkeen siirryn joko hiirellä tai tabulaattorinäppäimellä kirjoittamaan salasanan.
Kun painan salasanakentässä enteriä, ohjelma ei aktivoi Kirjaudu-nappia vaan taas joudun siirtymään hiirellä tai tabulaattorilla.
Klikattuani Kirjaudu-nappia saan kuvaruutuun turhan ikkunan, jossa kerrotaan, että Veturin asiakasedut ovat nyt käytössäni. Jos painan enteriä, Jatka-nappi ei taaskaan aktivoidu vaan joudun klikkaamaan sitä hiirellä.
Tällainen kirjautumismenettely halveksii käyttäjää. Tarvittaisiin vain muutama koodirivi, että menetelmä olisi yksinkertaisempi ja nopeampi.
Voin etsiä VR:n verkkokaupassa sopivia junavuoroja kirjoittamalla paikkakunnat, antamalla aikatiedot ja valitsemalla matkustajaksi eläkeläinen. Vaikka olen kirjautuneena, järjestelmä ei muista, että olen eläkkeellä.
Olen tallentanut järjestelmään tavanomaisten matkojeni paikkakunnat. Jos haluan muuttaa paikkakunnan nimen, kursori ei valaise automaattisesti kentässä olevaa tekstiä, vaan joudun valaisemaan sen hiiren avulla tai näpyttämään vanhan tekstin pois. Sen jälkeen voin valita uuden paikkakunnan.
Jos olen menossa syyskuussa Hämeenlinnasta Tampereelle, järjestelmä näyttää InterCity-, Pendolino- ja lähijunat. En kuitenkaan voi vielä kesäkuussa tilata syyskuulle lähijunan lippua tästä sovelluksesta, vaan minun pitää mennä tekemään tilaus kokonaan erilaiseen sovellukseen.
Lähijunien sovelluksessa tallentamani paikkakunnat eivät näy, vaan sovellus hakee paikkakunnat. Jään odottamaan, koska ruudussa lukee ”Pieni hetki, haemme asemia”. Hetki on pidempi kuin pieni. Se kestää kauemmin kuin jaksan odottaa.
En siis voi valita paikallisjunaa vaan minun on palattava alkuperäiseen sovellukseen ja valittava InterCity tai Pendolino. Niitä kulkee harvakseltaan, joten matka-aikatauluni muuttuu suunnitellusta.
Toinen vaihtoehto on tehdä lipputilaukset matkaviestimellä. Minulla on Android-laite. Siinäkin on erilaiset sovellukset kaukojunille ja lähijunille.
Kun on pakko matkustaa junalla, on pakko käyttää huonoja sovelluksia.
Pankkipalveluitakin on pakko käyttää. Pankkini on OP, joka uudisti verkkopankkinsa jokin aika sitten. Se on kauniimpi mutta vaikeakäyttöisempi. Eikä riitä, että sovellus uudistettiin kerran. Nyt se näyttää muuttuvan jatkuvasti. Olen antanut palautetta, mutta asiakasta ei kuunnella. Harkitsen pankin vaihtamista.
Verohallinnon järjestelmät ovat tunnettuja ongelmistaan. Verotili piti muuttaa OmaVeroksi ja samalla astuttiin askel huonompaan suuntaan. Selitykseksi ei riitä se, että OmaVerossa on enemmän palveluita, koska alun perin ne piti tulla Verotiliin.
Ensi vuoden alussa otetaan käyttöön tulorekisteri. Se on sähköinen sovellus. Mielenkiinnolla odotan, millaisia ongelmia kohtaamme tammikuussa.
Suomalaiset sovellukset ovat huonoja mutta eivät yhtään sen huonompia kuin amerikkalaiset. Esimerkiksi Microsoftin ohjelmat kummittelevat. Joskus tulee virheilmoitus, joka sitten häviää itsestään. Sitten tulee toinen ongelma hävitäkseen aikanaan.
Työasemien ja mobiililaitteiden sovellusten välille tarvitaan synkronointeja, koska molemmista voidaan ylläpitää samoja tietokantoja. Microsoft ei osaa synkronoida. Ongelmia on esimerkiksi Outlookissa, OneNotessa ja OneDrivessä.
Matkaviestimeni kamera ei päivitä kuvia OneDriveen muuten kuin poistamalla OneDriven asetuksissa päivityksen ja kytkemällä sen heti takaisin. Tätä Microsoft on selvittänyt kuukausia. Olen kiltisti vastannut ongelmaa koskeviin kysymyksiin, mutta välillä ohjelmoijat heittävät pyyhkeen kehään. Saan heidät hereille lähettämällä uusia tietoja ongelmasta.
Olen itse tehnyt ohjelmia lähes 50 vuotta. Kaksi periaatetta on tärkeimmät: pelkistäminen ja testaaminen. Yksinkertaistamalla ohjelmista tulee toimivia, virheettömiä ja helppokäyttöisiä. Testaamista ei pidä työntää ohjelman käyttäjille vaan se on tehtävä itse.
Lassi Mäkinen