Telia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti11.5.2017 | © Talousteema OyMuutama vuosi sitten ostimme kaikki tietoliikennepalvelut Soneralta. Sittemmin yhtiön nimi on muuttunut TeliaSoneraksi ja lopulta Teliaksi. Nimenvaihdos ei ole parantanut yhtiön palveluhalua.
Ensin luovuimme Soneran serveripalvelusta. Sitten vaihdoimme laajakaista- ja puhelinliittymät toisille teleyhtiöille. Nyt viimein olemme lopettamassa Telian sähköpostipalvelua.Koska sähköpostisopimuksen irtisanominen oli tehtävä kirjallisesti, lähetin Telialle irtisanomiskirjeen 22.3.2017 ja pyysin vahvistamaan irtisanomisen sähköpostitse. Vaikka yhtiö myi meille sähköpostipalvelua, se ei vastannut sähköpostitse, kuten pyysin.
Minulle jäi epäilys, oliko kirje mennyt perille, sillä julkisuudessa oli ollut uutisia Postin töppäilyistä. Lähetin 30.3.2017 uuden kirjeen – nyt kirjattuna. Postilähetysten seurannasta sain tiedon, että Telia oli vastaanottanut kirjeen 3.4.2017, mutta edelleenkään vastausta ei kuulunut – ei sähköpostitse eikä kirjeitse.
Vihdoin puolentoista kuukauden kuluttua 4.5.2017 sain sähköpostitse vastauksen irtisanomiseeni. Vastaus oli jonkinlaista koodikieltä, mutta siitä selvisi, että Telia hyväksyi irtisanomisen.
Tuntui hyvältä, että kaikki yhteistyö Telian kanssa loppuu.
Nykyisin serveri- ja sähköpostipalvelujamme tuottava pienyritys vastaa samana päivänä sähköpostiviesteihimme. Palvelut ovat paljon edullisemmat kuin Telian hinnat ja ne toimivat paremmin kuin Telian palvelut.
Olen asunto-osakeyhtiön toiminnantarkastaja ja yhtiö on kirjannut taseessaan Telian kaapelitelevisioliittymän maa-alueisiin. Kysymys on selvästä kirjausvirheestä, mutta oikean tilin selvittämiseksi tarvitsin tiedon, onko liittymä siirtokelpoinen ja saako liittymismaksun takaisin, jos siitä luovutaan.
Etsin Telian verkkosivuilta mahdollisuutta esittää nämä yksinkertaiset kysymykset. En löytänyt kenenkään asiasta vastaavan henkilön sähköpostiosoitetta.
Löysin 11.4.2017 Telian sivuilta yhteydenottolomakkeen, jossa esitin kysymykseni. Sain siihen automaattivastauksen, joka oli tullut osoitteesta DoNotReply@telia.fi.
Sain samana päivänä Telia kuluttaja-asiakaspalvelun henkilöltä vastauksen, jossa hän pyysi lähettämään kysymykseni Telian taloyhtiöpalvelun sähköpostiosoitteeseen. Hänelle ei tullut mieleen, että olisi itse välittänyt kysymykseni sinne vaan hän pompotti minut toiselle luukulle.
Lähetin kysymykseni Telian taloyhtiöpalvelulle. Kun vastausta ei kuulunut, lähetin 14.4.2017 viestin samalle kuluttaja-asiakaspalvelun henkilölle. Lisäsin viestin kopiona myös Telian toimitusjohtajalle ja viestintäosastolle, että asia varmasti tulisi käsitellyksi. Ei tullut.
Päätin 10.5.2017 kokeilla Telian chat-palvelua. Esitin kysymykseni.
Asiakaspalvelija vastasi: ”Moi, hetkinen niin katsotaan”. Odottelun jälkeen hän sanoi: ”Kysyn asiaa niin hetki vielä”. Jouduin odottamaan pitkään, mutta onneksi ei tarvinnut kuunnella mitään korvamatomusiikkia puhelimessa.
Loputa asiakaspalvelija neuvoi: ”Taloyhtiöön liittyvissä asioissa pitää olla yhteydessä suoraan taloyhtiöpalveluun.” Kerroin, että olen kuukausi sitten lähettänyt viestin taloyhtiöpalveluun, mutta en saanut vastausta.
Asiakaspalvelija pyysi yhteystietoni. Annoin sähköpostiosoitteen. Taloyhtiöpalvelusta tuli sähköpostiviesti samana päivänä ja tämä yksinkertainen asia selvisi sillä. Aikaa kului kuukausi. Ilman sisukkuuttani en ikinä olisi saanut vastausta.
Hyvästi Telia, en enää tarvitse teitä!
Lassi Mäkinen