Talousteema Oy
Talousteema Oy
Etusivu Koulutukset Blogi Verouutiset Talousteema Palaute
Talousteema Oy

Lassi Mäkinen

Pitäisikö palkanlaskijoiden mennä lakkoon?
5.8.2022 | © Talousteema Oy

Helsingin kaupungin palkkasotkuista on kirjoitettu ja keskusteltu viikkojen ajan lehdissä. Näissä keskusteluissa on työstään palkkaa saaville ihmisille paljastunut palkanlaskennan monimutkaisuus. Voidaanko palkanlaskijoita syyttää, jos palkkahallinto on vaikeaa ja järjestelmä toimii virheellisesti?

Palkanlaskijoiden työn haastavuutta ei tunneta, koska yleensä palkat tulevat oikeansuuruisina oikeaan aikaan palkansaajien pankkitileille. Vasta sitten tämän työn arvo havaitaan, kun jokin menee pieleen. Helsingin kaupungin palkanlaskennan ongelmat olivat massiiviset.

Palkanlaskijoiden omat palkat ovat liian pieniä siihen nähden, miten vaativaa ja stressaavaa heidän työnsä on. Entäpä, jos palkanlaskijat menisivät lakkoon. Lakon aikana yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden johtajat joutuisivat itse laskemaan palkat ja lähettämään rahat palkansaajien tileille.

Olen kokenut tämän 1970-luvulla, kun teollisuuden toimihenkilöt menivät lakkoon mutta työntekijät jatkoivat työtään normaalisti. Olin silloin Sarviksen laskentapäällikkö. Kokosin johtoryhmän jäsenistä ja muista ylemmistä toimihenkilöistä ryhmän, joka maksoi työntekijöiden palkat. Onneksi palkanlaskijat olivat juuri ennen lakkoa ehtineet laskea palkat ja laatia palkkakirjanpidon. Meille jäi vain palkkojen maksaminen.

Ongelma oli kuitenkin iso, koska siihen aikaan palkat maksettiin antamalla palkkapussi jokaisen työntekijän käteen. Ei ollut helppoa laskea etukäteen, kuinka monta eri arvoista seteliä ja kolikkoa tarvittiin satojen ihmisten palkkapusseihin laitettavaksi.

Paha tilanne syntyi, kun viimeisestä palkkapussista puuttui rahaa. Tämä tarkoitti sitä, että joissakin palkkapusseissa oli liikaa. Kaikki pussit olisi pitänyt avata ja laskea rahat uudelleen. Päätimme kerätä keskuudestamme kolehdin viimeisen palkkapussin täyttämiseksi, koska emme voineet hakea pankista lisää rahaa ja kirjata tämä nosto yhtiön kirjanpitoon. Palkkasumman ja maksettujen palkkojen piti täsmätä kirjanpidossa.

Jos nyt palkanlaskijat menisivät lakkoon, he voisivat vaatia omien palkkojensa korottamista tasolle, jonka työn vaativuus ja stressaavuus edellyttää.

Tilitoimistoissa palkanlaskijoiden palkkojen korottaminen synnyttäisi välittömästi hintojen korotuspaineen. Palkanlaskenta aiheuttaa jo nykyisinkin huomattavat kustannukset pienimmille yrityksille, mutta silti tilitoimistojen olisi pakko nostaa hintojaan, jos palkat nousevat.

Pienimpien yritysten yrittäjille lisäkustannukset ovat myrkkyä. Hekin saavat tulonsa omilta asiakkailtaan, joten myös heidän olisi korotettava hintojaan, vaikka juuri tällä hetkellä inflaatio on muutenkin lähihistorian korkeinta tasoa. Jos yrittäjä ei voi siirtää kustannusten nousua hintoihin, tämä on hänen omista tuloistaan pois.

Viime aikoina on julkisuudessa käyty keskustelua YEL-perusteita koskevasta lakimuutoksesta. Tämä keskustelu on hieman valottanut tavallisille ihmisille tosiasiaa, että yrittäjien tulot ovat selvästi alempia kuin vastaavaa työtä tekevien palkansaajien tulot. Ja silti yrittäjät tekevät työtä selvästi enemmän kuin laki sallii. Tällaisessa tilanteessa YEL-maksujen korottaminen olisi niin rankkaa, että moni yrittäjä saattaisi lopettaa ja siirtyä kortistoon.

Pitäisikö yrittäjienkin mennä lakkoon? Silloin yritysten toiminta pysähtyisi tai vähintäänkin hidastuisi merkittävästi. Työntekijöitä jouduttaisiin lomauttamaan. Valtion tulot arvonlisäverotuksesta ja palkkojen ennakonpidätyksistä romahtaisivat ja maan talous olisi muutamassa viikossa polvillaan, kun valtion kassasta loppuisivat rahat.

Pienten yritysten yrittäjät eivät kuitenkaan voi aloittaa lakkoa, koska suuryritykset haalisivat pienten yritysten asiakkaita markkinoilta eivätkä nämä asiakkaat tulisi takaisin lakon jälkeen.

Yritt√§jien on vain sinnitelt√§v√§ pienill√§ tuloillaan ja palveltava asiakkaitaan viimeiseen asti hyvin. Vain suuryrityksiss√§ palkansaajat voivat tehd√§ suojattua ty√∂t√§ ja saada kohtuullista palkkaa. Hek√§√§n tuskin ovat tyytyv√§isi√§ palkkoihinsa ‚Äď kukapa olisi. He eiv√§t kuitenkaan ole orjia omassa ty√∂ss√§√§n.

Valtio orjuuttaa yrittäjiä teettämällä heillä omia töitään. Esimerkiksi arvonlisäveron lisääminen hintoihin, veloittaminen asiakkailta, laskeminen ja tilittäminen valtiolle on pakkotyötä, jonka ei pitäisi lainkaan kuulua yrittäjille, koska arvonlisävero on määritelmällisesti kulutusvero.

Samanlaista orjatyötä on palkkojen ennakonpidätysten toimittaminen ja tilittäminen valtiolle. Lisäksi palkkojen perusteella on laskettava ja tilitettävä eläke- ja sosiaalivakuutusmaksuja sekä ay-jäsenmaksuja.

Nykyisin nämä tiedot on annettava Verohallinnon tulorekisteriin, jonka avulla Verohallinto, Kela sekä eläke- ja sosiaalivakuutusyhtiöt ovat voineet vähentää omia kulujaan. Vaikka vähennys on huomattava, nämä hyötyjätahot eivät ole halukkaita maksamaan tulorekisteriorjille edes pientä osaa säästöistään.

Nyt yrittäjien YEL-maksuja halutaan korottaa ottamalla niiden palkkaperusteeksi saman alan palkansaajien keskiansiot. Kun yrittäjät ovat vuosikausia sinnitelleet pienillä tuloillaan ja palvelleet asiakkaitaan sekä tehneet valtion orjatyötä iltalamppujen ääressä tai maksaneet tilitoimistoille tämän työn tekemisestä, YEL-maksujen korotusehdotus näyttää katkaisevan heidän selkänsä. Pitäisikö pärjätä vieläkin pienemmillä tuloilla?

Tilitoimistot sekä niiden palkanlaskijat, kirjanpitäjät ja muu henkilökunta ovat riippuvaisia nano- ja mikroyritysten sekä niiden yrittäjien menestymisestä. Vaikka tilitoimistojen henkilökunta tekee vaativaa ja stressaavaa työtä, he eivät saa riittävän korkeaa palkkaa, koska lisäkustannukset katkaisisivat tilitoimistojen asiakkailta elinmahdollisuudet.

Asiaa onkin tarkasteltava vastakkaisesta näkökulmasta. Pienimpien yritysten toiminnasta on tehtävä helpompaa ja tuottavampaa niin, että niiden määrä lisääntyy eikä vähene. Palkanlaskennan, kirjanpidon ja verotuksen byrokratiaa on kevennettävä merkittävästi sekä yrittäjillä teetettävää orjatyötä vähennettävä.

Kevyempi byrokratia vähentäisi tilitoimiston tekemää työtä yksittäiselle yritykselle, mutta lisääntyvä asiakasmäärä auttaisi tilitoimistoja maksamaan parempia palkkoja henkilökunnalleen ja tilitoimistoyrittäjällekin jäisi enemmän oman perheensä elättämiseen.

Lassi Mäkinen

Verohallinto siirt√§√§ taas omia teht√§vi√§√§n yritt√§jilleKirjanpitolaki on uudistettava pikaisestiMoni yritt√§j√§ lopettaa, jos YEL-maksut nousevatPit√§isik√∂ palkanlaskijoiden menn√§ lakkoon?Asunto-osakeyhti√∂n talousarvion lakiperusteinen umpisolmuAsunto-osakeyhti√∂t laativat kirjanpitonsa liian vaikeastiMiten meid√§n k√§y, kun Ven√§j√§ tuhoaa taloutensa?Ukrainan sota vahingoittaa suomalaisiakin yrityksi√§Taloushallintoalan tulevaisuusPienyrityksen el√§m√§ on turvatontaTaitamattomasti s√§√§detty varojenjaon rajoitusOn parempi tehd√§ oikeita asioita v√§√§rin kuin v√§√§ri√§ asioita oikeinEntiset pime√§t taksit ovat nyt laillisiaKorona muutti koko loppuel√§m√§niKevytyritt√§j√§palvelun kirjanpito vedettiin umpisolmuunSuomeen tarvitaan selluvero, sahavero ja kaivosveroHoidatko raha-asioitasi kuin Suomen valtio?Tarjoatko asiakkaallesi, mit√§ h√§n tarvitsee vai mit√§ haluaa?Yritt√§j√§n terveys ei tunnu kiinnostavan ket√§√§nYritt√§jien kaivettava taistelukirveet esiinYritysverotusta voidaan ja pit√§√§kin muuttaaKassavirta-ajattelu 11: El√§m√§nasenneKassavirta-ajattelu 10: Melkein kaikki konkurssit voidaan v√§ltt√§√§Kassavirta-ajattelu 9: Kassavirtaverotus on oikeudenmukaistaKassavirta-ajattelu 8: Kassavirtaan perustuva tilitoimistopalveluKassavirta-ajattelu 7: Kassavirtalaskennan ohjelmistotValtiokonttori tulkitsee kustannustukilakia v√§√§rinKassavirta-ajattelu 6: Tehokasta kirjanpitoa suoraan tiliotteistaKassavirta-ajattelu 5: Kassasuunnittelu valaisee tulevaisuudenKassavirta-ajattelu 4: Iso hanke imee kassan kuivaksiKirjanpitolautakunnan lausunto tilinp√§√§t√∂ksen allekirjoittamisestaKassavirta-ajattelu 3: Sesonkivaihtelut kurittavat kassavirtaaKassavirta-ajattelu 2: Vahva kassavirta parantaaKassavirta-ajattelu 1: Kassavirtalaskenta maanl√§heist√§Maksullinen verkkolaskutus on kehityksen jarruYhdenkertainen ei ole yksinkertaistaTilinp√§√§t√∂s valmistui heti seuraavana aamunaVaihtoehto Verohallinnon tilitoimistolleVerohallinto perustaa ‚ÄĚilmaisen‚ÄĚ tilitoimistonMiksi kirjanpito-ohjelmia on vaikea k√§ytt√§√§?SapattivuosiEduskunta pudotti pommin kirjanpitolautakunnan p√∂yd√§lleTilitoimistovero rasittaa tilitoimistojen asiakkaitaYritt√§j√§n n√§ht√§v√§ pitemm√§lle kuin ekonomistitVerotusta koodataan umpisolmuunKorona j√§tt√§√§ j√§lki√§ el√§m√§√§mmeHallituksella v√§√§r√§ n√§k√∂kulma ty√∂llist√§miseenTilinp√§√§t√∂ksiss√§ liikaa klappiaKovia kokeneet ja fiksut p√§rj√§√§v√§tYritt√§j√§t nostettiin tikun nokkaan kivitett√§viksiPienet tilitoimistot voivat pelastaa SuomenYritt√§j√§n piinakev√§tValmistaudu lamaan, vaikka se ei tulisikaanKassavirtalaskenta voittaa kuusi nollaAvaan kirjanpitoni ytimenKoodasin uudenlaisen kirjanpitosovelluksenHinta on tunneasia ostajalle ja myyj√§lleP√∂yt√§kirja voi olla v√§√§r√§ todisteKompastuin Verohallinnon kielivirheeseenHer√§tys Verohallinto, el√§mme 2000-luvulla!Ilmasto-ongelma ei ratkea roskalaatikoillaEi saa suosia pient√§ tilitoimistoaPerustin osakeyhti√∂n ja yll√§tyinMiten tilitoimistot selviytyv√§t?Piiloverotus raskaampaa kuin avoin verotusTilitoimiston uusi suuntaOvela tilitoimistoalan valtausjuoniKirjanpitolain reliikitRahanpesun valvonta maksaa 355 euroaYritt√§jiin kohdistuvaa vihapuhettaKateuden ryyditt√§m√§√§ yritt√§jien noitavainoaOsakeyhti√∂ on mainettaan parempiYritt√§j√§ on monen sortin velvollinenSuomalaiset ovat tarkkoja talousasioissaHe ansaitsevat paremman ty√∂n ja el√§m√§nTilitoimistot tienhaarassa: t√§ysautomaatio vai asiantuntijapalveluOsakep√§√§omarajan poistamisesta tuli torsoTilinp√§√§t√∂kset laaditaan liian vaikeastiKuka maksaa turhan ty√∂n?Yritt√§jyyden ylist√§minen ei en√§√§ riit√§ vaan tarvitaan tekojaSuomen valtiosta on tullut digiterroristiKotitarkastajat nelihenkisiin perheisiin ‚Äď onko totta?Tulevaisuudessa vain osakeyhti√∂it√§Y√∂t√∂it√§ kirjanpit√§jille ja palkanlaskijoilleSeuraavaksi valvontakamerat kassoilleSuomen Yritt√§j√§t nujakoi turhaan ay-liittojen kanssaPalkkaennakko ei ole palkka vaan pikavippiTulorekisteriss√§ on p√§iv√§m√§√§r√§virheHallitus mahdollistaa ihmisten s√§√§st√∂jen ry√∂st√§misenKiristyv√§st√§ tietosuojasta paineita luottotietoyhti√∂illePuolen vuoden musta aukko asuntoyhti√∂n taloudessa‚ÄĚJoskus tulee virheilmoitus, joka sitten h√§vi√§√§ itsest√§√§n‚ÄĚKassavirtahanke t√§ytt√§√§ 15 vuottaTulorekisteri ‚Äď kenen byrokratiaa se kevent√§√§?Aika ja raha ‚Äď yritt√§j√§n kaksi stressi√§Suomen valtio tuotti taas tappiotaAllekirjoitettua tilinp√§√§t√∂st√§ ei saa muuttaa‚ÄĚKuuden euron simmi‚ÄĚMiksi taloushallinnon muutokset ajoitetaan vuodenvaihteeseen?Pienet tilitoimistot kyll√§ p√§rj√§√§v√§t, mutta suuret‚ĶTuntemattomat tilinp√§√§t√∂skaavat suojaavat yritt√§j√§√§ vainoltaMiten valvonta ‚ÄĚlaaditaan‚ÄĚ?Miksi yritt√§misen byrokratia tuntuu kevyelt√§?Arvonlis√§verolaki kirjoitettiin kateuden kiimassaVerohallinto j√§rjest√§√§ kirjanpit√§jien hirtt√§j√§iset tammikuussaSumu laskeutui Suomen talouden ylleYhdenkertainen kirjanpito kummittelee‚ÄĚPosti kulkee, kun Kusti polkee‚ÄĚPuhumattomuus on velallisen pahin virheTelia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti‚ÄĚItselleen sika kiusan tekee‚Ķ‚ÄĚKolmen vuoden s√§√§nn√∂n anatomiaKirjanpitolaki rikkoo varovaisuuden periaatettaPyh√§ osinkoverotus ‚Äď ‚ÄĚMiks kaiken pit√§√§ aina muuttua?‚ÄĚVain muutos on varmaaValoa ikkunoissaOmaVero on huonompi kuin odotinPieni nainen ja iso unelmaTy√∂ on antamista ‚Äď ei ottamistaPuhelinetujen ennakonpid√§tykset tarpeetonta n√§pr√§√§mist√§Auto kirjanpidossa ‚Äď auto ei kirjanpidossa ‚Äď auto j√§lleen kirjanpidossaVATT:n veroselvitys unohti t√§rkeimm√§n investointikannustimenABC-huoltamon kahvilassa on paras veroasiantuntemusMicrosoftille asiakkaat ovat vain lypsykarjaaKuudenkymmenen talousjohtajan harhainen totuusHankasalmi, H√§meenlinna, Oulu ja HelsinkiPieness√§ yrityksess√§ ihminen puhuu ihmiselleEduskunnassa saa valehdella mutta ei syytt√§√§ valehtelustaSeura-lehti: "Mik√§ kannustaa yritt√§m√§√§n?"Juha Sipil√§ haluaa Suomeen 110.000 uutta ty√∂paikkaaJuuri nyt tilitoimistopalveluiden tarve kasvaa‚ÄĚT√§m√§ on aivan hevon humppaa‚ÄĚTekisink√∂ tilinp√§√§t√∂ksen vanhan vai uuden lain mukaisesti?
Talousteema Oy
 © Talousteema Oy 2014 ‚Äď 2022