Talousteema Oy
Talousteema Oy
Etusivu Koulutukset Blogi Verouutiset Talousteema Palaute
Talousteema Oy

Lassi Mäkinen

Eduskunnassa saa valehdella mutta ei syyttää valehtelusta
29.4.2016 | © Talousteema Oy

Ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka sai 26.4. eduskunnassa nuhteet, kun hän syytti kansanedustaja Timo Harakkaa valehtelusta.

Nuhtelun syynä oli perustuslain 31 §, jonka mukaan kansanedustajan tulee esiintyä vakaasti ja arvokkaasti sekä loukkaamatta toista henkilöä. Tässä pykälässä ei ole mitään mainintaa valehtelu-sanan käytöstä.


Toivakka suuttui seuraavista Harakan sanoista: ‚ÄĚKun tuo korkov√§hennyslaki tehtiin vuonna 2012, keskustapuolue nosti kovan metelin siit√§, ett√§ siihen j√§i kiinteist√∂yhti√∂iden ment√§v√§ porsaanreik√§. Ministeri Toivakkahan todisti sen olemassaolon perustamalla kiinteist√∂sijoitusyhti√∂n Belgiaan.‚ÄĚ

Toivakka vastasi seuraavasti: ‚ÄĚKyll√§, minulla on kahden prosentin omistus kyseisest√§ yhti√∂st√§, mutta en ole operatiivisessa toiminnassa mukana. En ole my√∂sk√§√§n ollut perustamassa mink√§√§nlaista yhti√∂t√§. Pyyd√§n, ett√§ tarkistatte faktat ennen kuin valehtelette t√§√§ll√§ salissa.‚ÄĚ

Eduskuntakeskustelun jälkeen asiaa puitiin televisiossa. Toivakka lopulta myönsi, että hän oli yhtiön hallituksen jäsenenä vastuussa siitä, että Harakan mainitsema yhtiö perustettiin.

Tarkasti sanoen Toivakka siis valehteli eduskunnassa, kun hän nimitti Harakkaa valehtelijaksi. Hän sai nuhteet valehtelijaksi nimittämisestä mutta ei valehtelusta.

Olen vuosikymmeniä seurannut yrittämistä koskevien lakien käsittelyä eduskunnassa, ja monesti olen havainnut sekä ministereiden että kansanedustajien valehtelevan.

Oho, nyt syytin ministereitä ja kansanedustajia valehtelusta, mutta minuahan tuo perustuslain kohta ei koske, sillä en ole kansanedustaja. En koe, että tämä syytökseni on edes huonoa käytöstä, koska väitteeni on tosi.

Voisin kertoa useita esimerkkejä eduskunnassa valehtelusta, mutta kerron vain yhdestä hallituksen esityksestä, joka vilisi valheita.

Hallitus antoi viime vuonna kirjanpitolainsäädännön uudistamista koskevan lakiesityksen eduskunnalle. Siinä hallitus esitti, että Suomessa jatketaan verotuspoistojen käyttöä EU:n tilinpäätösdirektiivin vastaisesti. Direktiivi hyväksyy vain suunnitelmapoistot.

Hallitus perusteli kantaansa verotuksellisista syistä tehtävän satunnaisen arvontarkistuksen hyväksyvällä direktiivin kohdalla. Hallitus valehteli, koska tuossa kohdassa ei ole kysymys säännöllisistä poistoista eikä se koske mikro- ja pienyrityksiä.

Tilinpäätösdirektiivi sallii mikroyritysten vapauttamisen tilinpäätösten julkistamisvelvollisuudesta tasetta lukuun ottamatta. Hallitus vaati esityksessään taseen lisäksi myös tuloslaskelman julkistamista.

Hallitus perusteli kantaansa seuraavin sanoin: ‚ÄĚT√§k√§l√§inen rahoitusj√§rjestelm√§ perustuu osaltaan tilinp√§√§t√∂stietojen avoimuudelle. Julkinen tilinp√§√§t√∂sinformaatio mahdollistaa sen, ett√§ rahoituslaitoksilla on kattavat tiedot siit√§, millainen on yritystoiminnan kannattavuus eri toimialoilla.‚ÄĚ T√§m√§ perustelu sis√§lt√§√§ kaksi valhetta.

Rahoituslaitosten normaalina käytäntönä on vaatia lainaa hakevan yrityksen tilinpäätökset kolmelta vuodelta. Lainanantajat eivät käytä julkisia tilinpäätöksiä päätöksenteossaan.

Tilastokeskus on jo kauan tuottanut eri toimialat koskevia yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilastoja, joista rahoituslaitokset saavat yksityiskohtaiset vertailutiedot asiakkaidensa tilinpäätösten arvioinnin perustaksi.

Tilastokeskus saa tietonsa Verohallinnolta, joten kaupparekisterin julkistamilla tilinpäätöksiä se ei tarvitse lainkaan.

Lassi Mäkinen

Puolen vuoden musta aukko asuntoyhti√∂n taloudessa‚ÄĚJoskus tulee virheilmoitus, joka sitten h√§vi√§√§ itsest√§√§n‚ÄĚKassavirtahanke t√§ytt√§√§ 15 vuottaTulorekisteri ‚Äď kenen byrokratiaa se kevent√§√§?Aika ja raha ‚Äď yritt√§j√§n kaksi stressi√§Suomen valtio tuotti taas tappiotaAllekirjoitettua tilinp√§√§t√∂st√§ ei saa muuttaa‚ÄĚKuuden euron simmi‚ÄĚMiksi taloushallinnon muutokset ajoitetaan vuodenvaihteeseen?Pienet tilitoimistot kyll√§ p√§rj√§√§v√§t, mutta suuret‚ĶTuntemattomat tilinp√§√§t√∂skaavat suojaavat yritt√§j√§√§ vainoltaMiten valvonta ‚ÄĚlaaditaan‚ÄĚ?Miksi yritt√§misen byrokratia tuntuu kevyelt√§?Arvonlis√§verolaki kirjoitettiin kateuden kiimassaVerohallinto j√§rjest√§√§ kirjanpit√§jien hirtt√§j√§iset tammikuussaSumu laskeutui Suomen talouden ylleYhdenkertainen kirjanpito kummittelee‚ÄĚPosti kulkee, kun Kusti polkee‚ÄĚPuhumattomuus on velallisen pahin virheTelia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti‚ÄĚItselleen sika kiusan tekee‚Ķ‚ÄĚKolmen vuoden s√§√§nn√∂n anatomiaKirjanpitolaki rikkoo varovaisuuden periaatettaPyh√§ osinkoverotus ‚Äď ‚ÄĚMiks kaiken pit√§√§ aina muuttua?‚ÄĚVain muutos on varmaaValoa ikkunoissaOmaVero on huonompi kuin odotinPieni nainen ja iso unelmaTy√∂ on antamista ‚Äď ei ottamistaPuhelinetujen ennakonpid√§tykset tarpeetonta n√§pr√§√§mist√§Auto kirjanpidossa ‚Äď auto ei kirjanpidossa ‚Äď auto j√§lleen kirjanpidossaVATT:n veroselvitys unohti t√§rkeimm√§n investointikannustimenABC-huoltamon kahvilassa on paras veroasiantuntemusMicrosoftille asiakkaat ovat vain lypsykarjaaKuudenkymmenen talousjohtajan harhainen totuusHankasalmi, H√§meenlinna, Oulu ja HelsinkiPieness√§ yrityksess√§ ihminen puhuu ihmiselleEduskunnassa saa valehdella mutta ei syytt√§√§ valehtelustaSeura-lehti: "Mik√§ kannustaa yritt√§m√§√§n?"Juha Sipil√§ haluaa Suomeen 110.000 uutta ty√∂paikkaaJuuri nyt tilitoimistopalveluiden tarve kasvaa‚ÄĚT√§m√§ on aivan hevon humppaa‚ÄĚTekisink√∂ tilinp√§√§t√∂ksen vanhan vai uuden lain mukaisesti?
Talousteema Oy
 © Talousteema Oy 2014 ‚Äď 2018