Talousteema Oy
Talousteema Oy
Etusivu Koulutukset Blogi Verouutiset Talousteema Palaute
Talousteema Oy

Lassi Mäkinen

Telia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti
11.5.2017 | © Talousteema Oy

Muutama vuosi sitten ostimme kaikki tietoliikennepalvelut Soneralta. Sittemmin yhtiön nimi on muuttunut TeliaSoneraksi ja lopulta Teliaksi. Nimenvaihdos ei ole parantanut yhtiön palveluhalua.

Ensin luovuimme Soneran serveripalvelusta. Sitten vaihdoimme laajakaista- ja puhelinliittymät toisille teleyhtiöille. Nyt viimein olemme lopettamassa Telian sähköpostipalvelua.


Koska sähköpostisopimuksen irtisanominen oli tehtävä kirjallisesti, lähetin Telialle irtisanomiskirjeen 22.3.2017 ja pyysin vahvistamaan irtisanomisen sähköpostitse. Vaikka yhtiö myi meille sähköpostipalvelua, se ei vastannut sähköpostitse, kuten pyysin.

Minulle j√§i ep√§ilys, oliko kirje mennyt perille, sill√§ julkisuudessa oli ollut uutisia Postin t√∂pp√§ilyist√§. L√§hetin 30.3.2017 uuden kirjeen ‚Äď nyt kirjattuna. Postil√§hetysten seurannasta sain tiedon, ett√§ Telia oli vastaanottanut kirjeen 3.4.2017, mutta edelleenk√§√§n vastausta ei kuulunut ‚Äď ei s√§hk√∂postitse eik√§ kirjeitse.

Vihdoin puolentoista kuukauden kuluttua 4.5.2017 sain sähköpostitse vastauksen irtisanomiseeni. Vastaus oli jonkinlaista koodikieltä, mutta siitä selvisi, että Telia hyväksyi irtisanomisen.

Tuntui hyvältä, että kaikki yhteistyö Telian kanssa loppuu.

Nykyisin serveri- ja sähköpostipalvelujamme tuottava pienyritys vastaa samana päivänä sähköpostiviesteihimme. Palvelut ovat paljon edullisemmat kuin Telian hinnat ja ne toimivat paremmin kuin Telian palvelut.



Olen asunto-osakeyhtiön toiminnantarkastaja ja yhtiö on kirjannut taseessaan Telian kaapelitelevisioliittymän maa-alueisiin. Kysymys on selvästä kirjausvirheestä, mutta oikean tilin selvittämiseksi tarvitsin tiedon, onko liittymä siirtokelpoinen ja saako liittymismaksun takaisin, jos siitä luovutaan.

Etsin Telian verkkosivuilta mahdollisuutta esittää nämä yksinkertaiset kysymykset. En löytänyt kenenkään asiasta vastaavan henkilön sähköpostiosoitetta.

Löysin 11.4.2017 Telian sivuilta yhteydenottolomakkeen, jossa esitin kysymykseni. Sain siihen automaattivastauksen, joka oli tullut osoitteesta DoNotReply@telia.fi.

Sain samana päivänä Telia kuluttaja-asiakaspalvelun henkilöltä vastauksen, jossa hän pyysi lähettämään kysymykseni Telian taloyhtiöpalvelun sähköpostiosoitteeseen. Hänelle ei tullut mieleen, että olisi itse välittänyt kysymykseni sinne vaan hän pompotti minut toiselle luukulle.

Lähetin kysymykseni Telian taloyhtiöpalvelulle. Kun vastausta ei kuulunut, lähetin 14.4.2017 viestin samalle kuluttaja-asiakaspalvelun henkilölle. Lisäsin viestin kopiona myös Telian toimitusjohtajalle ja viestintäosastolle, että asia varmasti tulisi käsitellyksi. Ei tullut.

Päätin 10.5.2017 kokeilla Telian chat-palvelua. Esitin kysymykseni.

Asiakaspalvelija vastasi: ‚ÄĚMoi, hetkinen niin katsotaan‚ÄĚ. Odottelun j√§lkeen h√§n sanoi: ‚ÄĚKysyn asiaa niin hetki viel√§‚ÄĚ. Jouduin odottamaan pitk√§√§n, mutta onneksi ei tarvinnut kuunnella mit√§√§n korvamatomusiikkia puhelimessa.

Loputa asiakaspalvelija neuvoi: ‚ÄĚTaloyhti√∂√∂n liittyviss√§ asioissa pit√§√§ olla yhteydess√§ suoraan taloyhti√∂palveluun.‚ÄĚ Kerroin, ett√§ olen kuukausi sitten l√§hett√§nyt viestin taloyhti√∂palveluun, mutta en saanut vastausta.

Asiakaspalvelija pyysi yhteystietoni. Annoin sähköpostiosoitteen. Taloyhtiöpalvelusta tuli sähköpostiviesti samana päivänä ja tämä yksinkertainen asia selvisi sillä. Aikaa kului kuukausi. Ilman sisukkuuttani en ikinä olisi saanut vastausta.

Hyvästi Telia, en enää tarvitse teitä!

Lassi Mäkinen

Puolen vuoden musta aukko asuntoyhti√∂n taloudessa‚ÄĚJoskus tulee virheilmoitus, joka sitten h√§vi√§√§ itsest√§√§n‚ÄĚKassavirtahanke t√§ytt√§√§ 15 vuottaTulorekisteri ‚Äď kenen byrokratiaa se kevent√§√§?Aika ja raha ‚Äď yritt√§j√§n kaksi stressi√§Suomen valtio tuotti taas tappiotaAllekirjoitettua tilinp√§√§t√∂st√§ ei saa muuttaa‚ÄĚKuuden euron simmi‚ÄĚMiksi taloushallinnon muutokset ajoitetaan vuodenvaihteeseen?Pienet tilitoimistot kyll√§ p√§rj√§√§v√§t, mutta suuret‚ĶTuntemattomat tilinp√§√§t√∂skaavat suojaavat yritt√§j√§√§ vainoltaMiten valvonta ‚ÄĚlaaditaan‚ÄĚ?Miksi yritt√§misen byrokratia tuntuu kevyelt√§?Arvonlis√§verolaki kirjoitettiin kateuden kiimassaVerohallinto j√§rjest√§√§ kirjanpit√§jien hirtt√§j√§iset tammikuussaSumu laskeutui Suomen talouden ylleYhdenkertainen kirjanpito kummittelee‚ÄĚPosti kulkee, kun Kusti polkee‚ÄĚPuhumattomuus on velallisen pahin virheTelia myy viestipalveluita mutta vastaa viesteihin hitaasti‚ÄĚItselleen sika kiusan tekee‚Ķ‚ÄĚKolmen vuoden s√§√§nn√∂n anatomiaKirjanpitolaki rikkoo varovaisuuden periaatettaPyh√§ osinkoverotus ‚Äď ‚ÄĚMiks kaiken pit√§√§ aina muuttua?‚ÄĚVain muutos on varmaaValoa ikkunoissaOmaVero on huonompi kuin odotinPieni nainen ja iso unelmaTy√∂ on antamista ‚Äď ei ottamistaPuhelinetujen ennakonpid√§tykset tarpeetonta n√§pr√§√§mist√§Auto kirjanpidossa ‚Äď auto ei kirjanpidossa ‚Äď auto j√§lleen kirjanpidossaVATT:n veroselvitys unohti t√§rkeimm√§n investointikannustimenABC-huoltamon kahvilassa on paras veroasiantuntemusMicrosoftille asiakkaat ovat vain lypsykarjaaKuudenkymmenen talousjohtajan harhainen totuusHankasalmi, H√§meenlinna, Oulu ja HelsinkiPieness√§ yrityksess√§ ihminen puhuu ihmiselleEduskunnassa saa valehdella mutta ei syytt√§√§ valehtelustaSeura-lehti: "Mik√§ kannustaa yritt√§m√§√§n?"Juha Sipil√§ haluaa Suomeen 110.000 uutta ty√∂paikkaaJuuri nyt tilitoimistopalveluiden tarve kasvaa‚ÄĚT√§m√§ on aivan hevon humppaa‚ÄĚTekisink√∂ tilinp√§√§t√∂ksen vanhan vai uuden lain mukaisesti?
Talousteema Oy
 © Talousteema Oy 2014 ‚Äď 2018